Antalya Ticaret Borsası ve ATSO işbirliğinde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) desteğiyle bu yıl 11’incisi düzenlenen “Yöresel Ürünler Fuarı YÖREX” ANFAŞ Fuar Merkezi’nde başladı.
Fuarın açılışında konuşan Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, “Türkiye’nin dört bir yanından dostlarımızı, iş insanlarımızı, girişimcilerimizi biraraya getiren bu önemli etkinliğe büyük emek veren Ali Çandır kardeşime, TOBB Başkanımıza ve fuara destek veren bütün kurumlarımıza, oda ve borsalarımıza teşekkürlerimi sunuyorum. Bu birlik ve beraberliğimizin değerini sadece böyle günlerimizde değil pandemi ve Manavgat yangını gibi zor günlerimizde daha iyi anlıyoruz. Bu vesileyle Manavgat yangınında sürekli yanımızda olan Hisarcıklıoğlu başkanımıza, ve bütün camiamıza, Odamızın eşya yardımı kampanyasına destek olan Oda ve Borsalarımıza bir kez daha teşekkürlerimi sunuyorum” dedi.
Pandemiden kaynaklı sıkıntıların azalmış olsa da devam ettiğini belirten Davut Çetin şunları kaydetti;
“Turizmde hızlı yükselişe rağmen 2019 yılının yarısını biraz geçtik. Pandemi nedeniyle 2019 yılına göre Antalya’da toplamda 20 milyon turist kaybı yaşadık. Bunun ciro karşılığı 14 milyar dolardır. Antalya’ya net gelir olarak yansıması 5 milyar dolar civarındadır.
Bu zarara rağmen Antalya ekonomisi, pandemi destekleri, kredi destekleri ve diğer sektörlerdeki büyüme ile ayakta kalmıştır. Bu destekler için de Hükümete ve Odalar Birliğimize teşekkür ediyorum. Ancak halen destek ihtiyacı devam eden işletmelerimiz bulunmaktadır. Bu işletmelerde istihdam ve kredi desteklerinin gelecek yıla kadar bir şekilde sürdürülmesi zorunludur. Birçok sektörde dövize bağlı girdi maliyeti artış ilave bir zorluk yaratmaktadır.
Her şeye rağmen dünyanın en güzel yeri olan Antalya yeniden toparlanmaya geçmiştir. Turizm sezonu uzamıştır, kentimize yerli ve yabancı yatırımcı gelmektedir. Antalya tarım sektörü son 2 yılda yatırım rekorları kırmıştır. Turizmde yaşanan daralmaya rağmen toplam kayıtlı istihdamımız 2019 yılını aşmış bulunmaktadır. Dolayısıyla artık önümüze bakıyoruz. Hedefimiz Antalya ekonomisinin dijital ve çevreci dönüşümle sürdürülebilir, doğayı koruyan, yüksek katma değer üreten bir ekonomiye dönüşmesidir.”
YÖREX bir fuardan çok fazlası
Yörex’i bir fuardan çok öte bir etkinlik olarak değerlendirdiklerini vurgulayan Başkan Davut Çetin konuşmasnıı şöyle sürdürdü;
“Yörex bir fuar olarak ticari iş birliklerine imkan veriyor, kent ekonomisine katkı sağlıyor, çok sayıda konferansa ve bilimsel etkinliğe ev sahipliği yapıyor, sektörel bilinci artırıyor. Bu yıl programda e-ticaret konusu da ağırlık kazanmıştır. Bu katkıların her biri çok değerlidir.
YÖREX’in itici gücü ile hem ulusalda hem yerelde tarım ve gıdada markalaşma konusunda güzel bir ilerleme kaydettik. Kurumlarımızın, Oda ve Borsalarımızın sahiplenmesi ile tescil edilip koruma altına alınan ürün sayımız her geçen gün katlanarak artıyor. ATSO olarak son 4 yılda 4 ürünümüze coğrafi işaret aldık. İşletmelerimizin ürünlerini belgelendirmeye önem veriyoruz.
Oda olarak bizim de gündemimizde olan gastronomi turizminde de güzel gelişmeler görüyoruz. Gastronomide gelişme sağlarsak İtalya’yı geçebiliriz. Bunun için tarım ve gıdada maliyetlerini düşürmemiz, kaliteyi artırmamız ve tanıtım için çaba göstermemiz gerekiyor. Dünyada tarım ve gıdada yeni paradigmalar gündemdedir. Biz de bu süreci dijital ve çevreci dönüşümle birlikte ele alacağız. Paris İklim anlaşmasının onaylanması da bu sürece katkı sağlayacaktır.
Hem bu gelişmeler hem de bu güzel YÖREX buluşması bize yeni bir ümit ve heyecan vermektedir. YÖREX, Antalya’da pandemi sonrası yeniden çıkışı gösteren bir buluşma olmuştur. Katkılarınız, katılımlarınız için hepinize tekrar teşekkürlerimi, sevgi ve saygılarımı sunuyorum.”
Hisarcıklıoğlu: “YÖREX artık Türkiye’nin yöresel ürünler ve coğrafi işaretler vitrinidir”
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, YÖREX’in yöresel ve coğrafi işaretli ürünleri ekonomiye kazandırmak amacıyla 2010 yılında ‘kriz varsa, çare de var’ sloganıyla yola çıktığını anımsatarak, “Antalya Ticaret Borsamızın başlattığı bu girişimi biz de TOBB olarak destekledik. Aradan geçen 10 yılda 3 bin katılımcıya ve 1 milyondan fazla ziyaretçiye ev sahipliği yaptık. YÖREX, aynı zamanda ülkemizde coğrafi işaret ekosisteminin gelişmesine de önemli katkılar sundu. 10 yılda tescilli coğrafi işaret sayısı 110’dan 921’e, başvuru sayısı ise 160’tan 721’e çıktı. YÖREX, coğrafi işaret algısının ve bilinirliğinin artmasını sağladı” dedi.
Hisarcıklıoğlu, YÖREX’in, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) özel ödülüne ve Oda-Borsa Proje Yarışması Jüri Özel ödülüne layık görüldüğünü de bildirdi.
“YÖREX artık Türkiye’nin yöresel ürünler ve coğrafi işaretler vitrinidir” diyen Hisarcıklıoğlu, “Burada ülkemizin tüm renkleri bir araya gelmiştir. Doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine, tüm Türkiye burada, birlik, beraberlik ve kardeşlik içinde yan yana durmaktadır” şeklinde konuştu.
TOBB olarak coğrafi işaretlerde nicelikten niteliğe geçiş vizyonunu paylaşan Hisarcıklıoğlu, “Burada öncelikle Oda ve Borsalarımız vasıtasıyla coğrafi işaret üreticilerini kayıt altına almaya başladık. Üreticiler, tescil sahibi olan Oda veya Borsa ile sözleşme yaparak, coğrafi işaretli ürünün üretimine başlıyorlar. Oda ve Borsalarımız da bunu denetliyorlar ve bu piyasasının oluşmasını sağlıyorlar. Böylece Coğrafi işaretlerin ticarete daha çok konu olmasını da mümkün kılıyorlar” dedi.
Hisarcıklıoğlu, bu kapsamda YÖREX’i, yöresel ürünlerin ve coğrafi işaretlerin markalaşması ve ticari değer kazanması yolunda önemli bir buluşma noktası haline getirdiklerini, coğrafi işaret üreticileri ile ulusal perakendecileri ve e-ticaret portalları bir araya getirerek, ikili iş görüşmeleri yapmalarını sağladıklarını söyledi.
Coğrafi işaretlere özel e-ticaret portalları ile kampanyalar başlattıklarını anlatan Hisarcıklıoğlu, coğrafi işaret üreticilerinin e-ticarette daha çok yer almalarını sağladıklarını vurguladı.
Sadece yurtiçi tescille işin bitmediğine dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Yurtdışında da tescil ettirmek ve küresel pazarlara girmek de artık çok önemli. Şu ana kadar 7 ürünümüz Avrupa’da tescillendi, 24 ürünümüzün de değerlendirme süreci devam ediyor. Bunu başaran Oda ve Borsalarımı canı gönülden teşekkür ediyorum. TOBB Brüksel Ofisimiz ile coğrafi işaretlerin AB tescil sürecine yardımcı oluyoruz. Coğrafi işaretlerin AB tescil sürecine yardımcı olması için de bir rehber hazırladık” dedi.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, coğrafi işaretlerin izlenebilirliği, takibi ve sertifikasyonunu sağlamak amacıyla akıllı etiket projesi üzerinde çalıştıklarını, artık tüketicinin, coğrafi işareti güvenle tercih edeceğini, üreticinin de ürünü gururla arz edeceğini ifade etti.
“Bu topraklardan çıkan ürünlerin değerini, önce biz bilmezsek, dış pazarlara hiçbir şekilde anlatamayız” diyen Hisarcıklıoğlu, “Zengin olmak istiyorsanız, bölgenizi zengin etmek istiyorsanız kendi yöresel ürünlerinize sahip çıkın. Bunları araştırın, markalaştırın ve dünyaya satın. e-ticaret ve e-ihracat ile tüm dünyaya bunları gönderin. Artık iş çok kolaylaştı. Bu konularda da, hem TOBB, hem de Oda ve Borsalarımız, sizlere yardımcı olacaktır” dedi.
Ali Çandır: 76 ilden ve KKTC’den 113 oda ve borsa katılır
Antalya Ticaret Borsası Başkanı Ali Çandır da 13 yıl önce “Sizin oraların nesi meşhur?” deyişiyle yöresel ürünler yolculuğuna başladıklarını, bugün tüm ülkeyi saran bir büyük bir projeyi hayata geçirdiklerini kaydetti. 12 bin yılda biriktirilen kültür ve medeniyet zenginliğine ait ürünlerin değerini bildiklerinin altını çizen Ali Çandır, “Ayrıca bir şey daha biliyoruz ki dünyada birkaç yüz yıllık geçmişe sahip ülkeler, kendi yöresel ürünlerinden milyarlarca dolarlık ihracat yapıyorlar, katma değer oluşturup kırsalda yaşamayı motive ediyorlar. Bugün artık yöresel ürünler; ülkemiz genelinde çok daha tanınır, talep edilir ve doğal olarak hemen her yerde üretilip satılabilir hale gelmiştir. Burada dikkat etmemiz gereken en önemli konu, bu yöresel ürünlerin hakkını ve hukukunu korumak ve garanti altına almaktır. Bu korumayı, hem ulusal hem de uluslararası alanda, sağlayan coğrafi işaret tescilleridir” dedi.
Fuarla birkaç saatte doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine Anadolu’yu gezme imkanı sunduklarını ifade eden Çandır, “Fuarımızda bu yıl 76 ilden ve KKTC’den 113 oda ve borsa, 16 kalkınma ajansı, 83’ü kadın kooperatifi olmak üzere 150 kooperatifimizle toplam 650’nin üzerinde katılımcı bulunmaktadır.” diye konuştu.
Antalya Valisi Ersin Yazıcı, yeni tip koronavirüs salgını döneminde gıdanın ve tarımın öneminin bir kez daha anlaşıldığını söyledi. Değerlerin dünya pazarına açılması gerektiğine işaret eden Yazıcı, “YÖREX’i daha da büyüterek yöresel ürünler coğrafi işaretli ürünlerin dünyaya tanıtımına dünya şehrinden hep birlikte yapacağız. Manavgat’ın köylerini etkileyen yangın yaşadık. TOBB Başkanına destekleri için teşekkür ediyorum. Dünya pazarına yöresel değerlerimizi bize ait olanları dünya piyasasına hep birlikte pazarlayacağız. Bütün dünyaya değerlerimizi öğreteceğiz. Belki biraz geri kalmış, bazı ürünlerimizde gecikmiş olabiliriz ama inanıyorum ki bu ülkenin güzel insanları borsa ve oda başkanları üyeleri yöresel ürünler başta olmak üzere diğer ürünleri dünyanın zirvesine taşıyacaktır” dedi.
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek de tarım üreticilerinin, kırsaldaki üreticilerinin sorunlarını yakından takip ettiklerini dile getirdi. Üreticinin köylünün alın terinin kıymetini çok iyi bildiklerini ifade eden Böcek, “Pandemi ve iklim değişikliğine bağlı olarak, doğal afetler, kuraklık gibi risklerle tarım sektörü derinden etkilenmektedir. Bir avuç toprağın bile önemli olduğunu herkes tarafından anlaşılmıştır. Üreticilerin maliyeti düşürülmeli ve tarımda istihdam arttırılmalıdır. Büyükşehir olarak bugüne kadar yerelden kalkınma projelerini uygulamaya, tarımı geliştirmeye özen gösteriyoruz” dedi.
TOBB Kadın Girişimciler Kurulu Başkanı Nurten Öztürk, kooperatifçiliğin kadınlar bazında desteklenmesi, bilinçli iş birlikleri yapılması gerektiğini dile getirdi. Öztürk, milli değerlere sahip çıkan kırsal kesimdeki kadınların desteklenmesini sağlatan fuarda yer aldığı için mutlu olduğunu dile getirdi. Öztürk, bu tür fularların ticaret yolundaki yöresel ürünlerin tanıtılması, kırsal kesimdeki kadınların cesaretlendirilmesi, girişimcilerin önünün açılması adına önemli önemli etkinlikler olduğunu dile getirdi.
Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Habip Asan, coğrafi işaretli ürün konusunda Türkiye’de ciddi bir bilinçlenme olduğunu ifade etti. Coğrafi işaretli ürünler bazında daha fazla katma değer oluşturma ve sürdürülebilirlik konusunun ön plana çıktığını belirten Asan, “Türkiye, sınai mülkiyet açısından 15 sene öncesine göre 20 kat daha artış yaşadı. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatına göre, Türkiye sınai başvurularda dünyada ilk 10’a giren ülke oldu.” dedi.
Konuşmaların ardından, AB Coğrafi İşaret Tescili alan 7 Firmaya ödül verildi.
Hisarcıklıoğlu stantları gezdi, oda-borsa istişare toplantısına katıldı
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu açılış töreninin ardından fuar alanındaki stantları gezerek, ürünler ve çalışmalar hakkında bilgi aldı. Hisarcıklıoğlu daha sonra bölge oda / borsa başkanları ile istişare toplantısında bir araya gelerek sorun ve çözüm önerilerini dinledi. Görüş alışverişinde bulundu.