Günümüzde değişen yaşam şekilleri, tatil alışkanlıkları ve hatta günlük yaşam aktiviteleri, otelcilik/konaklama sektörünün de çok hızlı değişmesine neden olmuştur. Bu süreç her geçen gün daha fazla değişimi ve adaptasyonu beraberinde getiren oldukça dinamik bir yapının oluşmasını sağlamıştır. Özellikle içinde bulunduğumuz COVID-19 pandemi süreci de bu değişimi hem zorunlu kılmış hem de hızlandırmıştır.

Hotel Tech Report, 2020 yılının başlarında sektördeki önemli aktörlerin de katkıları ile yeni nesil otelcilikteki 100 yeni trendi gösteren en kapsamlı listeyi hazırladı. Raporda listelenen 100 yeni trend öncelikle 9 ana temada sınıflandırılmaktadır. Yeni ve gelişen teknolojilerin yanı sıra iş gücü, çalışma kültüründeki değişimler, konuk tercihleri ve çevreye duyarlılığında temel alındığı bu 9 ana tema şöyle sıralanmaktadır:

i.  Akıllı Odalar

ii.  Çevreci Olmak

iii. Değişen İş Gücü

iv. Alternatif Konaklama Yerleri

v. Teknoloji

vi. Gezgin Tercihleri

vii. Otel İşletmeciliği

viii. Otel Tasarımı

ix. Küreselleşme

Akıllı Odalar

Nesnelerin interneti (Internet of Things-IoT) yaşamımızdaki her yere yayıldığı gibi otel odalarında da hizmet kalitesini artırmak adına oldukça yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı. Akıllı telefon yardımı ile otel odasındaki birçok şeye artık dijital olarak erişebilmek mümkün. Sadece bir düğmeye basarak sıcaklık kontrolü yapılabilir, sese duyarlı sistemlerle istenilen müziğin açılması sağlanabilir. Bu ve benzeri sistemlerin otel odalarında kullanılabilmesi için çok önemli değişikliklere ihtiyaç duyulmaması, sadece teknoloji altyapısı ile önemli bir kısmının uygulanabilir olması, vizyoner bir otelci için oldukça kolaylık sağlamaktadır.

  1. Odanızda kendi seçtiğiniz arşivinizi takip edin: Amazon Fire Stick gibi taşınabilir stream cihazları; konukların, yanlarında getirdikleri kendi filmlerini, müzik listelerini odasında bulunan TV’de bir USB bağlantı noktası sayesinde izlemelerine olanak sağlayabilir. Bu sayede misafirlerin kişisel konfor alanları otel odalarında korunabilir.
  2. Kablosuz şarj: Oteller, misafirleri için odalardan restoranlara her yerde kablosuz şarj sağlamak için hizmet sunabilirler.
  3. Akıllı kontroller: Kurulacak sistemlerle, misafirlerin akıllı telefon veya başka bir cihazdan dokunarak ayarlanabilen ve programlanabilen sıcaklık, ışık ve güç kontrollerini dijital yollarla yapabilmelerine olanağı sağlanabilir.
  4. Tablet üzerinden hizmet: Konuklar, müzik çalabilen, odanın ışıklarını ve sıcaklığını kontrol edebilen ve özel istekler yapılabilen bir oda içi tablet ile restoran saatleri, oda servisi menüleri, spa hizmetleri vb. bilgiler ile alan önerilerini görebilirler.
  5. Ses yalıtımı teknolojisi: Ses yalıtımlı pencerelerin yeni standardı, trafik, uçak veya yüksek sesli müzikten gelen gürültüyü en aza indirgemek için akustik teknolojiyi kullanmaktadır. Bu sayede müşterilerin gürültüden uzak bir konaklama geçirmeleri sağlanabilir.
  6. Sesle etkinleşen kontroller: Yeni sistemler sayesinde konukların kat hizmetleri veya vale gibi hizmetler istemek için sesli komutları kullanmaları mümkün olabilir.
  7. Akıllı aynalar: Yüksek teknoloji ürünü bir TV ekranı ile misafir odası aynası birleştirilerek misafirin tıraş olurken veya diş fırçalarken, haberleri izleyebilmesi, hava durumunu kontrol edebilmesi veya oda servisini araması sağlanabilir.
  8. Odanıza girerken anahtara ihtiyacınız olmayacak: Oda anahtarının dijital sürümü veya akıllı telefondaki bir uygulama, fiziksel oda anahtarlarına olan ihtiyacı ortadan kaldıracak ayrıca check-in işlemini de kolaylaştıracak.
  9. Concierge ile görüntülü sohbet: QR kodunun hızlı bir şekilde taranmasıyla, dijital iletişim sistemleri konukların otel personeli ile gerçek zamanlı olarak konuşmasına, kısa mesaj göndermesine veya görüntülü sohbet etmesine olanak tanıyacak.
  10. Akıllı TV’ler: Misafirlerin konaklamaları sırasında Netfilix gibi entegre internet bağlantısı gerektiren platformlara erişmesi, Apple TV gibi Smart TV’ler aracılığıyla sağlanabilir.

Çevreci Olmak

Günümüzün bilinçli seyahat severleri, her alanda yeşil uygulamaları birleştiren otellerde konaklamayı istiyor ve tercih ediyorlar. Güneş panellerinin eklenmesi gibi otel binalarındaki fiziksel değişikliklerden daha çok vejetaryen ve vegan seçenekli yiyecek-içecek menülerine önem veriliyor. Hatta bu çevre dostu uygulamalar sadece trend değil artık olmazsa olmaz hale geliyor.

11.EED Sertifikası: Enerji ve Çevre Tasarımında Liderlik (Leadership in Energy and Environmental Design) küresel sertifikasyon sistemi, bir binanın çevre dostu olmasını ölçer. Değerlendirme, su verimliliği ve iç mekan çevre kalitesi gibi konuları kapsamaktadır. İlgili kriterleri sağlayan oteller binalarına dair altın, gümüş veya platin statülü sertifikalar kazanabilirler.

12.Güneş enerjisi: Oteller, kendi güneş panellerinden güç üreterek veya elektrik sağlayıcılarından güneş enerjisi alarak enerjide güneş sistemlerini kullanarak oldukça tasarruf edebilirler.

13.Suyun korunması: Daha yavaş akışlı duş başlıkları uygulamaktan, daha verimli çamaşır makineleri kullanmaya kadar su kullanımını en aza indirmek için yapılacak her türlü çaba, bir otelin daha yeşil olmasına yardımcı olabilir. Oteller sağladıkları işbirlikleri ile su tasarrufu teknolojisi üzerinde daha fazla duyarlı olabilecekler.

14.Plastiksizlik: Bilinçli tüketiciler artık plastiği daha az kullanmaya hatta kullanmamaya gayret gösteriyorlar. Oteller de müşterilerinin izinden giderek plastik çubukları, çatal bıçak takımlarını, su şişelerini atıksız veya yeniden kullanılabilir alternatiflerle değiştirerek bu eğilime uyum sağlayacaklar. Büyük otel zincirlerinin çoğu tek kullanımlık plastik banyo malzemelerini aşamalı olarak kaldırıyor hatta tamamen yasaklayabiliyorlar. Bir duyarlılık ve de zorunluluk olarak bu durum artarak devam edecek.

15. Hareket sensörleri: Oteller, belirli bir süre herhangi bir hareket algılanmadığında gücü kapatan hareket sensörleri uygulayarak enerji tasarrufu sağlama yöntemini her alanda kullanmaya başlayabilirler.

16.Atıklar: Odalara geri dönüşüm kutuları koyularak, restoran ve diğer yiyecek-içecek tüketilen alanların çıkışlarına atık kutuları bırakılarak atıklar için daha çevre dostu seçenekler eklenebilir.

17.Yeşil dostu misafirperverlik: Starwood grubu, otel kredisi veya sadakat puanları karşılığında temizlik hizmetini daha az kullanarak veya hiç kullanmayarak konukların çevresel etkilerini en aza indirmeye teşvik ediyor.

18.Mutfakta ete alternatif mönüler artacak: Oteller, her menüde etsiz seçenekler sunarak ve bir yemeğin et veya herhangi bir hayvansal ürün içerip içermediğini açıkça belirterek vegan ve vejetaryen trendine geçecekler.

Değişen İş Gücü

Giderek dijitalleşen bir dünyada iş gücünün kendisi de değişmektedir. Bu değişiklikler yalnızca Z kuşağının yükselişi ve daha küresel bir iş gücünün yarattığı demografik verilerde değil, aynı zamanda güvenlik, sendikalaşma ve insan kaynakları teknolojisine odaklanmanın giderek artmasıyla da ortaya çıkmaktadır. Otelciler, etkili bir şekilde işe almak, ciroyu düşürmek ve çalışanları güvende ve mutlu tutmak için işgücündeki bu değişikliklerin farkında olmak zorundalar.

19.Küresel işgücü ve göçmenlik: Teknoloji, yapıları birbirine bağlayan ve verimliliği artıran iletişim araçlarıyla küresel bir işgücünü mümkün kılmaktadır. Ancak ekonomik ve politik faktörler göçü zorlaştırdığı veya bazı insanları yer değiştirmeye zorladığı için oteller, çalışanları işe alma veya elde tutma konusunda zorluklarla karşılaşabilir.

20.Z Kuşağı: Y kuşağını takiben Z Kuşağı, 1990’ların ortaları ile 2000’lerin başında doğan genç yetişkinleri içeriyor. Bu gençler “dijital yerliler” yani internet olmadan hiçbir zaman yaşamayanlar olarak tanımlanıyorlar ve teknoloji kullanımı, sosyal medya hakkındaki görüş ve alışkanlıkları eski nesillerden farklı oldukları bilgisi, yönetim anlayışında her zaman göz önünde bulundurulmalıdır.

21.Sendikalaşma: Yasal çatışmaları çözmek veya çalışanlara sağlanan faydaları savunmak için üye çalışanlar adına hareket eden kuruluşlar olan sendikalar, otel sektörü için yeni değil. Ancak, önümüzdeki yıllarda otel zincirleri ve grev gibi toplama eylemi ile olan ilişkilerini uzlaşma noktasında geliştirmeye devam edecekler.

22.Güvenlik düzenlemesi: Amerika başta olmak üzere birçok ülke, çalışanları için güvenlik cihazlarının kullanımını gerektiren mevzuatlar uygulamaya başladı. Çalışan güvenliği, ön büro arkasındaki sabit panik butonlarından temizlik personeli için portatif panik butonlarına kadar uzanmaktadır. 2020 yılının otel çalışanlarının güvenliği yılı olacağı söyleniyor.

23.İşgücü yönetimi: Planlama, kaynak tahsisi ve mola süreleri gibi kavramlarla, iş yönetim sistemleri, personel gereksinimi olan her otel departmanı için çok önemli bir konudur. Daha verimli iş yönetimi ile karlılığın artmasına da yardımcı olacak iş gücünün yönetimi, bu anlamda en önemli konulardan biridir.

24.Özgür çalışma (The Gig) ekonomisi: Bu kapsamda akla ilk olarak birden fazla işte çalışabilen Uber sürücüleri gelse de, ekonominin bu büyüyen sektörü, bağımsız veya sözleşmeli olarak çalışan milyonlarca profesyonel, yüklenici ve yaratıcıyı içerecek yeni çalışma tarzını ilerleyen dönemlerde ciddi bir şekilde yönetmesi gerekecek.

Alternatif Konaklama Yerleri

Bugünün dünyasında konaklama için sayısız seçenek var; geleneksel otellerin yanı sıra, dönemlik olarak kiralanabilecek evler, pansiyonlar, ağaç evler ve hatta su altı otelleri arasında seçim yapılabiliyor. İnsanlar daha sık ve daha uzun süreler için seyahat ettikçe ve Airbnb gibi platformlar, herhangi bir konaklama sağlayıcısının çevrimiçi olarak geniş bir kitleye ulaşmasına izin verdiği için, konaklamalardaki alternatifler artmaya devam edecek.

25.Coliving: Tek başına seyahat edenler veya uzaktan çalışanlar için yaşam alanlarını ve bazen çalışma alanlarını paylaşması için özel olarak tasarlanmış bir topluluk olan Roam markası gibi bir co-living alanının oluşturulması en gözde trendlerinden olacak.

26.Ortak alanlarda çalışma ve de konaklama: Uzaktan çalışma daha yaygın hale geldikçe, girişimciler ve uzaktan çalışanlar sadece hızlı WiFi ve masa alanı değil, aynı zamanda topluluk ve nertwork oluşturma fırsatları bulmak için WeWork ve Spaces gibi çalışma alanlarına akın etmeye başladılar. Daha ilginç bir şekilde, uluslararası otel devi Accor, kendi iş birliği markası Wojo’yu yarattı. Buna benzer markaları 2020 ve sonrasında daha çok duyacağız.

27.Kiralık tatil evleri: Plajda civarında kış boyunca bomboş kalan evlerin yanı sıra pek çok kullanılmayan tatil evi yenilenip şık bir hale getirilerek evlerin normal tatil dönemleri dışında da kullanımı sağlanabilir.

28.Airbnb: Popüler rezervasyon sitesi Airbnb, bir başkasının evinde bir gece oda kiralamanın bir yolu olarak başladı ancak şimdi tüm daireleri, lüks evleri, otel odalarını, ağaç evleri, kaleleri ve daha fazlasını daha fazla süreler için de kiralamaya imkan sağlamaktadır.

29.Mobil oteller: Özellikle birden fazla alanın ziyaret edileceği durumlarda her seferinde yeni bir otel aramak yerine gittiğiniz yere sizinle birlikte hareket eden oteller son zamanlarda daha fazla tercih edilir oldu. Karavan otelciliği ve cruise’ler, mobil konaklamanın en çok tercih edilen örneklerindendir ve gelecekte en fazla talep gören trendlerden olması beklenmektedir.

30.Sualtı otelleri: Su altı otel ve restoranları da oldukça ilgi çeken trendlerden olmaya devam edecek.

31.Uzaktan çalışma: Sanal toplantı teknolojisi ve gerçek zamanlı iletişim araçları, işin konumla sınırlandırılmasına gerek olmadığını kanıtladı. Bazı otellerin zaten uzaktan çalışan yöneticileri var ancak bu eğilim daha fazla otel personelinin her zaman tesis dışı çalışmasına izin verecek gibi görünüyor.

32.Hometels: Oteller ve kiralık tatil evlerini harmanlayan Sonder ve Stay Alfred gibi markalar, otel tarzı standart işlere ek olarak kısa süreli kiralama, temizlik hizmeti, çamaşırhane ve tam donanımlı mutfak gibi olanaklar sunmakta.

33.Yeni nesil otel markaları: Gezginler daha fazla yerel deneyime ihtiyaç duydukça, Life House gibi yeni nesil otel markaları, standart otel tanımından özellikle uzak duruyor ve bulundukları her yerde bölgenin karakterini; dekoruna, yiyecek-içecek mönüsüne ve her otelin kişiliğine dahil ederek sunuyorlar.

Teknoloji

Otel teknolojisi sektöründe yenilikler hızla ilerlemeye devam ediyor. Daha önce yapay zeka ve dijital oda anahtarları gibi pahalı teknolojiler artık çok daha uygun fiyatlı ve ödeme sistemleri ile uygulamalardaki gelişmeler, otelciler ve misafirlerin rezervasyon, ödeme gibi otelde yapılacak bir konaklamanın tamamının entegre edildiği yeni seçeneklere sunmaya devam ediyor ve gelecek dönemlerde çok daha yaygın hale gelecek.

34.Satış deneyimleri: Yeni teknolojiler, otellerin rezervasyon sırasında ve/veya sonrasında oda değiştirmeleri, ulaşım, yiyecek-içecek olanakları, turlar ve diğer eklentiler için cazip satış seçeneklerini çevrimiçi olarak eklemelerine olanak tanımaktadır.

35.Yapay Zeka (Artificial Intelligence – AI) tabanlı fiyatlandırma: Birçok gelir yönetimi sistemi zaten yapay zekanın desteklediği fiyat algoritmalarını kullanmaktadır. Bu algoritmalar, geçmiş verileri, tahminleri ve piyasa verilerini analiz edip, AI kullanarak restoranlar, kaplıcalar ve diğer satış noktalarına fiyat optimizasyonu getirecektir.

36.Kendi cihazınızı getirin: Konuklar, yalnızca bir kez kullanacakları bir otel uygulamasını indirmeye çok istekli olmayacakları için oteller, indirme ve ödeme gerektirmeyen uygulamalar ile işbirliği yaparak yazılım yatırımlarından da tasarruf edebilirler. Misafirler odalarında ya da otellin başka alanlarına yapıştırılmış kodlarını kendi telefonlarındaki okuyuculardan okutarak otel ile ilgili ulaşmak istediği tüm bilgilere ulaşabilir.

37.Mobil check-in: Akıllı telefonlarla anında dijital oda anahtarı sağlayan mobil check-in işlemiyle, misafirlerin resepsiyon kısmını atlamasına ve doğrudan odalarına gitmeleri sağlanabilir.

38.Odanızı seçin: Hilton gibi bazı oteller kendi dijital check-in hizmetlerini hayata geçirerek misafirlerine tıpkı uçakta koltuk seçme gibi odalarını seçme imkanı sunmaktadır.

39.Yolda zindelik: Yeni dönem seyahat severler gezerken egzersiz rutinlerinden de kopmak istemiyor bu nedenle oteller, misafirlerin en fazla tercih ettiği uygulamalar ve ekipmanlara yatırım yapacaktır.

40.AI rezervasyon deneyimleri: Otelciler, doğrudan çevrimiçi rezervasyon oranını artırmak için yapay zeka programları yardımıyla web sitelerini sürekli olarak optimize edebilecekler.

41.Gelişmekte olan sosyal medya platformları: Oteller, Facebook ve Twitter’da uzmanlaştılar ancak bu süreçte sosyal medya platformları da değişime uğradı. Otelciler, TikTok videoları ve Instagram hikayelerini stratejik bir şekilde kullanarak yeni kitelelere ulaşabilecekler. Zaman geçtikçe sosyal medya platformlarına sürekli yenileri eklenecek ve oteller bu platformlara da uyum sağlamak durumunda kalacaklar.

42.Mobil cihazlardan rezervasyon yapma: Her geçen gün daha fazla sayıda konuk, rezervasyonlarını akıllı telefonlar üzerinden gerçekleştiriyor. Bu nedenle otelciler, web sitelerinin mobil uyumlu olmasına özen göstermek durumundalar.

43.Çarpıcı hızlı internet: WiFi artık herkes ile uyumlu tek hızlı internet sağlayıcısı değil. Eğer, internet sağlayıcınıza son birkaç yıl içinde herhangi bir yükseltme yapılmadıysa, muhtemelen çok yavaş olacaktır. Artık herkes için kesintisiz ve hızlı internet önemli bir kaynak konumundadır. Bu nedenle internet sağlayıcıların sürekliliği ve hızı öncelikli konulardandır.

44.Robot oda servisi: Bazı oteller oda hizmetlerini tamamen ortadan kaldırırken, bazıları ise talep üzerine teslimat yapan YOTEL’in YO2D2’si gibi fütüristik bir robot ile marka imzasına dönüştürüyor.

45.Gelişmiş çeviri uygulamaları: Uluslararası gezginlerin sayısı arttıkça, iletişim kurulacak dil tercihlerinin sayısı da artmaktadır. Konuşulan sözcükleri ve metinleri anında çevirmek için otel personelinin Waverly Labs tarafından desteklenen kulaklıklar gibi dil çeviri araçlarıyla donatılması gerekmektedir.

46.Temassız ödemeler: kredi kartı veya mobil cüzdanlar aracılığı ile gerçekleştirilebilecek temassız ödeme seçenekleri, müşteriler için hem zaman kazandırıcı olduğu hem de özellikle pandemi gibi süreçlerde dokunarak teması azalttığı için çokça tercih edilmektedir. Oteller de ödeme sistemlerini bu gelişmelere uygun olarak revize etmek durumundadırlar.

47.Radyo frekansı tanımlama (Radio Frequency Identification – RFID) teknolojisi: Genellikle anahtarlıklarda ve oda anahtarlarında bulunan RFID teknolojisi ile bilgi aktarmak için radyo dalgalarını kullanan bir tür temassız güvenlik ve iletişim teknolojisidir.

48.Mobil danışma: Restoran rezervasyonları, tur rezervasyonları ve çevre bilgilerinin avucunuzun içinde olmasını sağlayan mobil danışma, konuklara anında cevaplar ve öneriler sunmaktadır.

49.Açık API’ler / Entegrasyonlar: Temel olarak, bir uygulama programlama arayüzü (Application Programming Interface) olan API, bireysel bilgisayarların bir özellik yönetim sistemi gibi sunucu tabanlı bir uygulamaya bağlanmasına izin verir. Bir uygulamanın açık bir API’si varsa, özel olarak oluşturulmuş bir bağlantıya gerek kalmadan başka herhangi bir sistemle entegre edilebilir. Bu da birçok sistem ve uygulamanın eşgüdümlü olarak çalışmasına olanak tanıyarak müşteri memnuniyetini artıracaktır.

50.Otomasyon: Sistemlerin, sık sorulan soruları yanıtlamak ve rapor göndermek gibi “yoğun işler”i kendi kendisine halletmesine izin vermek, kaynaklara daha önemli görevler için zaman kazandırabilir.

51.Otel uygulama pazarları: Mews, Cloudbeds, Protel ve SiteMinder gibi önde gelen otel yazılım sağlayıcıları artık yazılımın içinde eklenti uygulamalarının bir kataloğunu sunarak satış araçları, fiyatlandırma, web sitesi oluşturucuları ve diğer kullanışlı araçlarının kullanımını kolaylaştırmaktadır.

52.Self-servis otel yazılımı: Kurulumu pahalı ve zaman alıcı olan geçmiş otel sistemlerinden farklı olarak, yeni self-servis otel uygulamaları, otelcilerin araç sistemlerini hızlı ve kolay bir şekilde, bazen ücretsiz bir deneme ile bile yapılandırmalarını sağlamaya izin vermektedir.

53.Toplantı mekanlarının dijitale geçmesi: Teklif çağrısı (Request for Proposal – RFP) süreci büyük bir gelişme gösteriyor; özellikle toplantılar ve etkinlik pazarı için tasarlanan yeni araçlarla, satış yöneticileri toplantı alanı kullanılabilirliğini ve fiyatlandırmayı üçüncü taraf kanallarına dağıtabilir ve müşteriler ile etkinlik planlayıcıları çevrimiçi olarak yer ayırtabilirler.

54.Lobide al-çık sistemleri: Self servis marketleri müşterilere otomat benzeri yapılarla hızlıca yiyecek ve içecek satın alma imkanı vermektedir. Bu sistemler, çalışan maliyetini düşürmenin yanı sıra hızı da artırmaktadır.

55.Kişiselleştirme: Oteller, konuklar hakkında çok sayıda veri toplamaktadır ancak otelciler bu verileri konuk deneyimini kişiselleştirmek için nadiren kullanırlar. Oteller, yeni müşteri ilişkileri yönetim araçlarıyla (Customer Relationship Management Tools – CRM), daha özel bir deneyim yaratmak için verileri buluta çekebilir ve bu verileri, hizmetlerini misafirlerin isteklerine göre kişiselleştirmek için kullanabilirler.

56.Siber güvenlik: Veri güvenliği her geçen gün önemi artan bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Oteller, müşterilerine ait her geçen gün büyüyen bir veri tabanına sahiptir ve bu verilerin güvenliği için yatırımlardan kaçınmamalıdır.

57.Yeni ödeme düzenlemeleri: Yeni Ödeme Hizmetleri Direktifi 2 (PSD2), eski düzenlemelerini günceller ve kredi kartı numaraları gibi hassas verilerin daha güvenli bir şekilde ele alınmasını ve kartın bulunmadığı durumlarda satın alımlar için iki faktörlü doğrulamayı gerektirmektedir. Bu artırılmış güvenlik sistemleri misafirlerin kararlarında oldukça etkili olmaktadır.

58.İş mesajları: Konuklar ve personel akıllı telefonlarını çok fazla kullandıkları için metin mesajları en etkili iletişim yöntemlerinden biri olarak düşünülebilir. Otomasyon ve grup mesajları sunan kısa mesaj platformları ise otellerde daha popüler hale gelmektedir.

59.Otel odası rezervasyonları için sesli arama: Artık Siri benzeri uygulamalar aracılığı ile rezervasyon yapmak mümkün. Kısa süre sonra, gezginler, ses kontrollü uygulamalar ve servislerdeki ilerlemeler sayesinde dokunmadan sadece konuşarak tüm seyahatlerini rezerve edebilecekler.

60.Sanal gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR): Gezginler, rezervasyon yapmadan önce bir otel hakkında her şeyi bilmek istemektedirler. Bu nedenle sanal gerçeklik uygulamaları bu anlamda en etkili yöntemler olarak karşımıza çıkmaktadır. Artırılmış gerçeklik yöntemleri ise konuklara sadece bir kulaklık aracılığı ile oteli gitmeden deneyimleme imkanı sağlamaktadır.

61.Meta aramalar yine etkin olacak: Trivago ve Kayak gibi meta arama kanalları yalnızca konuklar için yararlı olmakla kalmaz, aynı zamanda daha fazla görünürlük için teklif verebilecek ve bu sayede daha fazla rezervasyon alabilecek otelciler için de karlı pazarlama araçlarıdır.

Gezgin Tercihleri

Günümüz gezginlerinin ne istediğini anlamak ve hizmetleri ona göre şekillendirmek önem arz etmektedir. Artık gezginler sağlık, açık hava etkinlikleri, gastronomi, spor veya müzik gibi farklı etkinlerinkileri de içeren deneyimleri tercih etmektedir. İster tek başına veya grupla ister iş seyahati olsun, gezginler artık geleneksel pazarlamadan farklı olarak sosyal medya üzerinden bilgi almaktadır. Bu nedenle oteller, günümüz açık fikirli ve yenilikçi gezginlerine uygun konseptler belirlemek durumundalar.

62.Deneyim her şey: Artık gezinler daha az ürün satın alıp daha fazla deneyim yaşıyorlar. Yeni bir araba veya pahalı bir TV satın almak yerine, daha uzun veya daha pahalı yolculuklar, turlar veya yemek deneyimleri tercih ediyorlar. Bu nedenle oteller de konseptlerini bu değişime adapte etmek durumdadırlar.

63.Kahve bağımlılığı otel sektörünü de etkilemeye devam edecek: Kahve bağımlılarının önemli bir bölümü sadece kahve için seyahat edecek ya da en azından konuk odasında daha yüksek bir kahve standardı bekliyor olacaklar.

64.Bleisure: Çalışmayı ve tatili harmanlayan bir bleisure (business-leisure) gezgini, birkaç günlük boş zamanını değerlendirmek için iş seyahatini konakladıkları otellerde tatil amaçlı uzatabilecekler.

65.Lüks moteller: Daha ucuz konaklamalar için tercih edilen moteller, lüks markalarla işbirliği yaparak ciddi bir yükselme gösterecekler.

66.Deneyimsel seyahat: Yoga aktiviteleri, sörf kampları ve hayvan karşılaşmaları gibi sık sık benzersiz etkinlikler ve konaklamalar sunan sürükleyici seyahat deneyimleri giderek artmakta ve artmaya devam etmekte.

67.Müzik odaklı seyahat: Otel bünyesindeki konserlere ve lobi barda canlı DJ’lere sahip, müzik odaklı oteller yeni tip otel deneyiminin bir örneğidir.

68.Büyüleyici kamp seyahatleri: Büyüleyici bir kamp deneyimi, mütevazı bir çadırı yüksek kalitede banyolarla, konforlu yataklarla, iklim kontrolü ve şık dekorla lüks bir kır evine dönüştürebilir.

69.Influencer’ların yükselişi devam edecek: Popüler sosyal medya profilleri sadece “beğeni” toplamakla kalmıyor aynı zamanda oteller, havayolları ve diğer seyahat markaları için pazarlama ortaklıkları ile reklam yayınlayarak gelir elde ediyorlar. Influencer’lar gelecekte de etkilemeye devam edecekler.

70.Staycations: İşte yeni bir tanımlama daha: Kendi şehrinizde bir tatil. Evinizin yakınındaki bir otelin tadını çıkarın, yolculuk stresini bir kenara atıp keyfinize bakın. Bu kavram ile sadece tatil bölgelerinde değil her bölgede oteller müşteri bulabilecek.

71.Dijital çağda yüz yüze iş toplantıları: Günümüzde uzaktan çalışma oldukça yaygınlaştığı için şirketler çalışanlarını eğitimler, lansmanlar veya ekip oluşturma egzersizleri için bir araya getirmek üzere yüz yüze toplantılar düzenlemektedirler. Bunun için farklı şehirlerde yaşayan çalışanlarını bir araya getirebilecekleri otelleri tercih edecekler.

72.Sağlık ve sağlıklı yaşam (Health and Wellness) seyahati: Tatilden önce gezginler yeni bir diyet ya da egzersiz planı yapmak yerine, özellikle sağlık ve sağlıklı yaşam hedefleri, sağlıklı yemekler, fitness dersleri, meditasyon kursları ya da yaşam tarzı koçluğu gibi deneyimler için seyahat etmeyi tercih ediyorlar.

73.Yasaklara erişim: Gezginler kendi ülkelerinden erişimi yasak veya kısıtlı olup başka ülkelerde olmayan deneyimleri keşfetmek için seyahate çıkabilirler.

74.Varış noktası olarak gelişmekte olan pazarlar: Gezginler, artık en popüler destinasyonlardan ziyade, özgünlük, yeni deneyimler ve maliyet tasarrufu arayışındalar. Bu nedenle Nikaragua veya Filipinler gibi gelecek vaat eden yerlere yöneliyor. Bu pazarlar, hem bu bölgelerdeki otelciler hem de uluslararası zincir oteller için birer fırsat alanı oluşturmaktadır.

75.Evcil hayvanlarınızı tatile getirin: Evcil hayvanları ile yaşayanların sayısı arttıkça konaklayacakları yerlere evcil hayvanlarını götürmek isteyen gezginlerin sayısı da arttı. Bu nedenle, hayvan dostu oteller, evcil hayvanlara yönelik özel olanaklar sunan oteller de yeni trendler arasında yer almaktadır.

76.Medikal turizm: Batı ülkelerinde artan tıbbi bakım maliyetleri (özellikle kozmetik cerrahi gibi prosedürler) nedeniyle tedavi arayan insanlar genellikle aynı tedaviyi Asya veya Güney Amerika’da çok daha ucuza mal edebildikleri için bu destinasyonları tercih ediyorlar. Bu nedenle bu bölgelerde estetik ve plastik cerrahi, konaklama ve seyahat ile birleştirilerek bir turizm çeşidine evrilmiştir ve gelişmeye devam edecektir.

77.Son dakika rezervasyonları: Bugünün gezginleri artık daha fazla ‘Last Minute’ seyahat etmeyi seviyorlar. Bu nedenle son dakika rezervasyon ve otel konaklamalarını kolaylaştıran uygulamalar 2020 ve sonrasının da vazgeçilmezi olacak.

78.Grup seyahati ve villa kiralama: Çok kuşaklı aile gezileri veya büyük bir grup arkadaşla yapılacak tatiller için gezginler, birkaç otel odası rezervasyonu yapmak yerine büyük bir ev veya villa kiralamayı tercih etmektedir.

79.Göçebe ‘sabbaticals’ ve aile seyahati: Sabbatical, yani zorunlu nedenlerle veya kariyer için ücretli izin almış kişilerin, sayıları her geçen gün artmaktadır. Bu kişiler genellikle aile ile birlikte seyahat etmektedirler. Bu tip seyahatlere uygun konseptler geliştirmek de büyüyen bu pazar için önemli bir adım olacaktır.

80.Ev eşyalı oteller: Bazı büyük ev eşyası üreticileri veya satıcıları, kendi ev eşyası ürünlerini yerleştirdikleri otellerle sektöre girerek konuklarını ağırlıyorlar.

81.Gastronomi seyahatleri: İster bir çiftlikte konaklama rezervasyonu yapma, yemek pişirme dersleri planlama, ister Michelin yıldızlı bir yemek için özel olarak seyahat etme… Yiyecek, hep olduğu gibi yine seyahat kararlarında önemli bir faktör olacak.

82.Spor temalı oteller: Spor tutkunları için büyük olanaklar sahip oteller, yeni trendler arasında yer almaya başladı.

83.Tema parkı deneyimleri: Star Wars Hotel veya Legoland Hotel gibi belli bir temaya sahip oteller turistlerin tatillerini daha cazip hale getirecek ve özellikle aileler için vazgeçilmez olacak.

84.Hostellerin yükselişi: Hosteller, artık sadece nakit sıkıntısı çeken sırt çantalı gezginler için bir seçenek olmaktan çıktı ve değişip gelişerek eğlenceli aktiviteler, yeni arkadaşlar ve şık tasarımlar ile hizmetlerini daha geniş bir seyahat sever kitlesine sunabilmekteler.

85.Otel yerine başkanının evinde konaklama: Airbnb gibi uygulamalar daha çok insanla tanışıp konaklamak için faza para ödemek istemeyen günümüz jenerasyonu için uygun bir seçenek olmaya devam edecek.

Otel İşletmeciliği

Otel endüstrisi için 2020 ve sonrası bambaşka olacak. Otel markaları çoğaldığı kadar farklılaşacak ve çeşitlenecek. Bir oteli bir alışveriş merkezi, bir spor salonu veya bir kulüp ile fiziksel olarak birleştirerek otel sektöründe çeşitliliğe odaklanılacak.

86.Markalar alt markalarıyla güçleniyor: Otel zincirleri artık bir veya iki markadan değil sayıları 30’u bulan farklı markaları bünyesinde bulunduruyor. Bu durumu gezginler için önemli kılan ise bünyelerinde bulunan farklı marka sayısı değil, bu markalarla birlikte ne kadar farklılaşıp, çeşitlendiği olacak.

87.Havalı ve lüks oteller: Yeni nesil gezginler için tasarım, gastronomi ve spa gibi farklı aktivitelere odaklanan yeni bir lüks dönemi başlıyor. Bu yeni tip lüks otel, sektöre yenilikler getirecek, “cool lüks” trend olacak.

88.Odanızda kokteyl mixolojisi: Oteller, ister konuk odalarına kokteyl yapma kitleri ekleyerek ister lobi barda kokteyl programına yatırım yaparak, mixolojide yeni yerel lezzetler sunuyor.

89.Mikro odalar: Oda alanının verimli kullanımı ve depolama çekmeceleri, küvet gibi gereksiz olanakların ortadan kaldırılmasıyla işlevsel -hatta lüks- otel odalarının mümkün olduğu, son dönemlerde daha da anlaşıldı ve ilerleyen zamanlarda bu trend artarak devam edecek.

90.Ultra uygun fiyatlı misafirperverlik: Ultra düşük fiyatlı markalar, kırsalda bulunan, eskiyen motelleri yeniliyor ve modernleştiriyor. Böylece, rakiplerine nazaran fiyat avantajları ile tercih edilebilir oluyorlar.

91.Seyahat acentelerinin ölümü: Seyahate dair zengin bilgi kaynakları ve online rezervasyon platformları ile gezginler seyahat acentelerinin yardımı olmadan seyahat rezervasyonu yapıyor ve bu da seyahat acentelerinin ve tur operatörlerinin çökmesine neden oluyor.

92.Karma kullanım alanları: Büyük alanlara sahip oteller, bünyelerinde perakende satış noktaları, birden fazla katlı otel odaları, üst katta apartmanların yer aldığı çeşitli alanların birleştirilmesi ile yeni konseptler oluşturmaktadırlar.

Otel Tasarımı

Geleceğin oteli neye benzeyecek? Mevcut eğilimlere dayanarak, daha az “standart” ve daha çok “orijinal” konseptinde olabileceğini söylemek mümkün. Artık otel tasarım trendleri sanat, topluluk ve benzersizliğe odaklanıyor. Misafirler, konaklayacakları yerin karakterini yerel sanatla veya mimariyle yansıtan bir tasarımda olmasını istiyorlar.

93.Hiper yerel tasarım: Gidilen yerin yerel odağından etkilenen konuklar, bölgenin sanatçılarını veya kültürel temalarını birleştiren, destinasyonun benzersiz karakterini yansıtan tasarımı tercih ederler.

94.İç mekan doğa ile buluşuyor: Tavandan tabana pencerelere odalar ve bitkilerle dolu lobiler, konukların kentsel bir ortamda bile doğa ile bağlantı kurmak istediklerini göstermektedir. Bu nedenle, doğa ile iç içe otel tasarımlarının, önümüzdeki dönemlerde de artış trendini devam ettireceği öngörülmektedir.

95.Deneyimsel sosyal alanlar: Oteller, lobi alanlarında topluluk hissi uyandırmak için ortak kullanılan çalışma alanları, mutfaklar ve oyun odaları gibi ortak alanlar sunarak daha yaratıcı hale gelmektedir.

96.Yeşil otel markaları: Çevre dostluğu ile bütünselleşen otel markalarının oluşturulması, her geçen gün çevreye olan duyarlılığın artması ile daha da önem kazanmaktadır.

97.Eklektik tarz: Oteller, sadece uyumak için bir yer değil, sanatsal sınırları benzersiz kılacak mobilyalar, renk düzenlemeleri ve göz alıcı sanat eserleri ile bir yaşam merkezleri olmaya başlıyor ve bu trendin önümüzdeki dönemlerde daha da yaygınlaşacağı düşünülüyor.

98.Üst düzey sanat ve galeri deneyimleri: Bazı otel grupları, otellerine entegre sanat galerileri inşa etmeye başladılar. Bu tip otel örnekleri, halka sergi, kültürel ve sanatsal performansları ücretsiz bir şekilde sunmaktadır.

Küreselleşme

İş ve ekonomik bağların her alana yayıldığı bir dünyada, küreselleşmenin otel endüstrisine de etkileri oldukça fazladır. Küreselleşme ile birlikte artık daha fazla insan seyahat etmeye başladı. Yükselen orta sınıf ve sosyal medyanın da etkisi ile birlikte insanların seyahat etmeye olan ilgisi her geçen gün artmaktadır. Buna ek olarak, artan gelir eşitsizliği ile yüksek gelir grubundaki misafirleri tatmin etmek için özellikle lüks otellerin sürekli olarak yaratıcı ve yenilikçi fikirler üretmeleri önem arz etmektedir.

99.Değişen demografik özellikler: Çin ve Hindistan gibi ülkelerde büyüyen orta sınıf, daha fazla insanın seyahat için bütçe ayırabilmesine olanak sağlamıştır. Bu nedenle oteller bu farklı dil ve kültürden misafirlerini karşılamak ve memnun etmek için hazır olmalı ve hizmetlerini bu doğrultuda geliştirmek durumundadırlar.

100.Artan gelir eşitsizliği: Üst ve orta gelir sınıfları arasındaki uçurum arttıkça yüksek gelir grubundaki gezginler daha üst düzey deneyimler tecrübe etmek isteyecekler. Bu durum, bu tip müşterilere hitap eden otelleri yenilikçi ve yaratıcı olmaya zorlamaktadır.

Seçil Gülbudak Dil

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Müşaviri

Kaynak

HotelTechReport