Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın açılışında bir konuşma yapan ATSO Başkanı Davut Çetin, “KOBİ’lerimize ve üyelerimize artık ticaretin kurallarının değişmekte olduğunu görmelerini tavsiye ediyorum. Yaşanan dijital dönüşüme geç kalınmaması konusunda uyarıda bulunmak istiyorum. Bildiğiniz gibi, dijital alanda glokal ve fijital diye iki kavram var. Birisi hem küresel hem yerel düşünmek, diğeri fiziksel mekanla dijitali birleştirmek anlamında kullanılıyor. Bütün üyelerimiz bu kavramlar üzerinde çalışmalı ve müşteri yok, dükkandan içeri müşteri girmiyor konuşmalarının ötesine geçmelidir” dedi.
“KOBİ’ler için Dijital Dönüşüm, E-ticaret ve E-ihracat” temalı Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın Antalya ayağı büyük ilgi gördü. Ticaret Bakanlığı ve TOBB himayelerinde, Vodafone ve Akbank ana sponsorluğunda, Antalya Ticaret ve Sanayi Odası ev sahipliğinde Su Otel’de düzenlenen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda teknoloji dünyanın tanınmış isimleri, Antalya’daki KOBİ’ler, girişimciler ve üniversite öğrencileri ile bilgilerini paylaştı.
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın açılışında yaptığı konuşmada, “Türkiye’nin sorunlarına ve piyasada günlük yaşadıklarımıza baktığımızda bazen karamsarlığa kapılmak doğaldır. Fakat bu salona bakıp karamsar olmak mümkün değildir. Çok sayıda genç kardeşimi salonda görüyorum. Türkiye’nin geleceği sizlersiniz, yani teknolojiye hakim, dijital çağın geldiğini gören ve kendisini hazırlayan gençlerdir” diyerek, katılımcılara teşekkür etti.
Türk özel sektörünün çatı kuruluşu olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin hem geleneksel sektörlerdeki güncel sorunların çözülmesi hem de Türk özel sektörünün dijital geleceğe hazırlanması için çok sayıda faaliyeti yürüttüğünü belirten Davut Çetin, “Teknoloji Buluşmaları’nın yanı sıra Türkiye Dijital Dönüşüm Programı içerisinde ve elektrikli otomobil projesi gibi teknoloji projelerinde de Birliğimiz bizzat aktif oyuncu olarak yer almaktadır. Dijital dönüşüm ve E-Ticaret Eğitimleri 81 ilde 93 eğitim hedefiyle devam eden büyük bir programdır. Türkiye’nin dört bir yanındaki Odalarımız bu dönüşüme destek vermektedir. Antalya Ticaret ve Sanayi Odası olarak da “e-ticarete ilk adım” ve “e-ihracata ilk adım” programlarımızı başarı ile yürütüyoruz. Türkiye’nin cari açık ve işsizlik sorunlarını dijital ekonomiye, e-ticarete ve özellikle e-ihracata yatırım yaparak çözmesi mümkündür. Ülke olarak, gündemde yer tutan sığ konularla vakit kaybetmek yerine, bu konulara odaklanarak başarılı olacağımıza inanıyorum” dedi.
Dünyada e-ticaret hacmi 2.8 trilyon dolara yaklaştı
Bildiğiniz gibi dünyada e-ticaret hacminin 2.8 trilyon dolara yaklaştığı tahmin ediliyor. Bu hacmin yaklaşık dörtte biri de e-ihracat şeklindedir, yani uluslararası satıştır. Yakın bir zaman içerisinde küresel e-ticaret 4 trilyon dolara, e-ihracat 1 trilyon dolara ulaşacaktır. Türkiye ekonomisi şu anda bir daralma yaşamaktayken, e-ticaret hacminin artmaya devam ettiğini, 2019’da 70 milyarlık bir hacmin sözkonusu olduğunu görüyoruz.
Artık hedefimiz küresel e-ticaret pastasından pay almak olmalıdır. Türkiye ekonomisinde geleneksel sektörlerde yüksek büyüme hızlarına ulaşmak zordur, çünkü ekonomide bir kaynak sorunu yaşıyoruz. Bu durumda dış pazarlara açılmak, özellikle de dünyanın bir yerinden alıp, diğer yerine satmayı öğrenmek en iyi yoldur.
Türkiye’nin dünya ticaretinde payının şu anda yüzde 1 civarında olduğunu ifade eden Davut Çetin şöyle konuştu:
“Bunu artırmak zorunda olduğumuzu biliyoruz. E-ticarette daha yüksek bir pay hedeflemeliyiz. Yani 4 trilyon dolarlık dünya pazarında en az yüzde 1 pay almayı, hatta Avrupa-Rusya-Orta Doğu-Kuzey Afrika bölgesinde hakim oyuncular çıkarmayı hedeflemeliyiz. Yanı başımızda sadece Rusya, 20 milyar dolarlık bir e-ticaret pazarıdır.
Bazı sektör oyuncularımız Orta Doğu pazarlarına açılmaya başlamıştır, bu sevindirici bir gelişmedir. Sektörde 2023’de 350 milyar lira e-ticaret, 70 milyar lira e-ihracat hedefleri telaffuz edilmektedir. 2023’te 10 milyar dolardan daha az bir e-ihracat hedefi çok iddialı bir hedef değildir. Başarılı girişimcilerimizin, gençlerimizin bu hedefi aşacağına inanıyorum.”
Davut Çetin, dünyada e-ticaretin geleceğinde yapay zeka, artırılmış gerçeklik gibi endüstri 4.0 teknolojilerinin önemli bir rolü olacağını ve Türkiye olarak bu alanlara da daha fazla yatırım yapılması gerektiğini söyledi.
Eğitim sistemimiz dijital çağa uyum sağlamalı
“Asıl meselemiz ise Türkiye’nin dijital yetkinliklerini geliştirmektir” diyen Davut Çetin konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Dün TÜİK bir seri istatistik yayınladı. Dijital yetkinlik alanında birkaç veri üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Örneğin 16-24 yaş grubunda bilgisayarda sunum hazırlama oranı yüzde 51 görünüyor. Dijital kod yazma oranımız yüzde 5. Bu oranlar genç grubuna ait, bir de bunun çalışan nüfus ayağı var. Bu verilere bakarak dijital yetkinlik alanında hepimiz yeni adımlar atmalıyız.
Türkiye e-devlet alanında başarılı olmuştur, artık dijital devlet hedefi konmalıdır. E-belediyeler dijital belediyeye geçmelidir. Her kurum ve her şirket çalışanlarına dijital yetkinlik desteği vermelidir. Asıl önemli husus ise anaokulundan üniversiteye kadar bütün eğitim sistemimizin dijital çağa uyum sağlamasıdır.
Biz Antalya 4.0 projemiz ile bu konuda hem kent hem sektörler düzeyinde farkındalık olmasını arzu ettik hem de gerekli projeleri ortaya koyduk. Dijital teknoloji sadece cep telefonu kullanmanın ötesinde, bir yeni kültürü de beraberinde getirmektedir. Herkes bunun farkında olmalıdır.
Bu vizyonla ATSO olarak, girişimci fikri olanların fikirlerini katma değere dönüştürebilecekleri bir inovasyon merkezi açtık. Girişimcilere mekanik, elektronik ve yazılım atölyelerinde fikirlerini prototiplere dönüştürme imkânı sunuyoruz. INOVATSO’yu eğitimlerle destekleyerek kentimizde güçlü bir girişimcilik ekosistemi oluşturmaya çabasındayız. Dijitalleşme bu merkezin lokomotif konularından birisi olacaktır. Sunulan imkânları ve dijital dönüşüm sürecini fırsata çeviren, kendisini geliştiren üyelerimizin ve gençlerimizin geleceğinin mutlaka olumlu olacağına inanıyorum.
Ticaretin kuralları değişiyor
KOBİ’lerimize ve üyelerimize artık ticaretin kurallarının değişmekte olduğunu görmelerini tavsiye ediyorum. Yaşanan dijital dönüşüme geç kalınmaması konusunda uyarıda bulunmak istiyorum. Bildiğiniz gibi, dijital alanda glokal ve fijital diye iki kavram var. Birisi hem küresel hem yerel düşünmek, diğeri fiziksel mekanla dijitali birleştirmek anlamında kullanılıyor. Bütün üyelerimiz bu kavramlar üzerinde çalışmalı ve müşteri yok, dükkandan içeri müşteri girmiyor konuşmalarının ötesine geçmelidir. Bugün bu toplantıda kaç üyemiz olduğunu bilmiyorum, ama biz bu eğitimleri yapıyoruz, talep olursa yapmaya devam ederiz. Bugün çok değerli, alanlarında uzman konuşmacılar bizlerle birlikte olacaklar. Bu programa destek veren önemli kuruluşlarımız var. Böyle değerli etkinliklere, eğitimlere destek veren kuruluşlarımıza, konuşmacılarımıza teşekkür ediyorum.”
Moderatörlüğünü Hazım Körmükçü’nün yaptığı etkinlikte, TOBB E-Ticaret Sektör Meclisi Başkan Yardımcısı Merter Özdemir, Vodafone, KOBİ Satış Bölüm Direktörü Yusuf Aysal’ın açılış konuşmalarının ardından “Başarılı KOBİ Örnekleri” paneli gerçekleşti. Sabah Gazetesi, KOBİ ve Teknoloji Editörü Metin Can, Riolavitas Resort & Spa Hotel, Genel Müdürü Mehmet Arı, Superior Conta Ticaret Ltd. Şti., Genel Müdürü Meichih Günre, Güliz Home Ev Tekstili Ltd. Şti., Firma Sahibi İzzet Cıdıroğlu başarı hikayelerini katılımcılarla paylaştı.
Gün boyu süren etkinlikte “Fintech’ler KOBİ’lerde Dijital Dönüşümün Neresinde?”, “Dijital Skor Ölçümü”, “E-Ticaret Pazarı”, “E-İhracat İle Yeni Dünya” konulu panellerde Türkiye’nin teknoloji alanında isim yapmış firmalarının yöneticileri deneyimlerini paylaştı ve katılımcıların sorularını yanıtladı.