Antalya Ticaret ve Sanayi Odası 48.Grup (Eğitim faaliyetleri) Meslek Komitesi Aralık ayı olağan toplantısını gerçekleştirdi.
Toplantıda Komite üyeleri tarafından yapılan değerlendirmede; Özel kreş ve Gündüz Bakımevleri ile Özel Çocuk Kulüplerinin Kuruluş ve İşleyiş Esasları Hakkında Yönetmeliğin 42.maddesinde; “ (1) Gruplardaki çocuk ve personel sayısı aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde belirlenir:
a) 0-36 aylık çocuk grubunda en çok on çocukla bir grup oluşturulur. Her grup için bir grup sorumlusu ve en az bir çocuk bakıcısı görevlendirilir.
b) 37-66 aylık çocuk grubunda en çok yirmi çocukla bir grup oluşturulur. Her grup için en az bir grup sorumlusu ve bir çocuk bakıcısı görevlendirilir.
c) 6-12 yaş grubunda en çok yirmi çocukla bir grup oluşturulur. Çocuk kulüplerinde ihtiyaç duyulması halinde çocuk bakıcısı görevlendirilebilir. Çocuk kulüplerinde, sabahçı ve öğlenci çocuklara yönelik iki bölüm şeklinde hizmet verilebilir.
(2) 66 aylık ve üzeri çocuklardan 26/7/2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirtilen şartları taşıdığı için, okul öncesi eğitime yönlendirilen çocuklar, 37-66 aylık gruba kabul edilir.” hükmünün yer aldığı hatırlatılarak; pandemi döneminde kreş ve gündüz bakımevine giden çocukların grup sayılarının, aile kaygısı nedeniyle 20’li sayılara ulaşamadığı, bir çok gurubun maksimum 10-12 çocuktan oluştuğu, kimi zaman 3-5 kişilik sınıf açıldığının bile olduğu bildirildi.
Söz konusu yönetmelik maddesi gereği bulundurulması zorunlu 2 yetişkinin aynı sınıfta olmasının, hem bulaş riskini arttırdığı hem de kurumları maddi olarak zorladığının yanı sıra; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ana okullarında aynı yaş gurubu çocukların bulunduğu grupların tek bir öğretmenle yönetildiğine dikkat çekilerek, haksız rekabetin önlenmesi, pandemi döneminde bulaş riskinin azaltılması ve kurumların maddi yükünün hafifletilmesi amacıyla, 2. personel şartının genelge ile kaldırılması ve bir grup sorumlusunun kabul edilmesi yönündeki komite önerisinin ivedilikle TOBB aracılığıyla T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.
KDV oranı önerisi
Komite üyeleri tarafından, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve Cumhurbaşkanlığı’nın 2022-2023 yıllık programında yer aldığı bildirilen okul öncesi eğitime erişimi %100’e çıkarmak yönündeki hedef doğrultusunda; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel anaokullar ve aile ve sosyal hizmetlere bağlı gündüz bakımevi ve kreşlerin okullaşma yüzdesindeki payının oldukça yüksek olduğu bildirilerek, bu alanda okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamına alınması ile ailelere sağlayacağı avantaj, okul öncesine teşvik etme ve okul öncesi eğitim oranını artırma noktasında sağlayacağı katma değer göz önünde bulundurularak özel anaokulu ve kreş gündüz bakımevlerine uygulanan KDV oranının kalıcı olarak %1 oranında uygulanması talep edildi.
Komite önerisinin TOBB aracılığıyla T.C.Hazine ve Maliye Bakanlığı’na iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi. Ruhsatsız çalışan işletmeler Komite üyeleri Okul öncesi eğitim kurumlarının, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı veya T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’ndan ruhsat almak suretiyle faaliyetlerine devam edebildiğini, oyun evi, parti evi, kişisel gelişim kursu, dans kursu vb. gibi ruhsat alma koşullarını sağlamayan bazı işletmelerin okul öncesi eğitim hizmeti verdiğini belirterek, bu işletmelerin hiçbir şekilde denetlenmediğini, dolayısıyla çocukların fiziksel ve ruhsal gelişimi yönünden bir risk unsuru oluşturmasının yanı sıra; sektör içinde haksız rekabet oluşturduğu bildirildi.
Ruhsatsız çalışan bu işletmeler için T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler bünyesinde bir ihbar hattı oluşturulması veya kaymakamlık düzeyinde oluşturulacak komisyonlar aracılığıyla şikayetlerin değerlendirilmesi yanı sıra; ilgili kuruluşların ruhsatlandırılması, ruhsat alma şartlarını taşımıyorlarsa kapatılması yönünde gerekli girişimlerde bulunulmak üzere konunun TOBB aracılığıyla T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na iletilmesi konusunun yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.
Eğitime ara verme uygulaması Ülkemizde yaşanan kar, yağmur vb. olumsuz hava şartları nedeniyle valiliklerce yapılan eğitime ara verme uygulamasının, tüm illerde T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokullarında geçerli olmasına karşın Aile ve Sosyal Hizmetlere bağlı kreş ve gündüz bakımevleri, çocuk kulüpleri için illere göre farklı uygulandığı bildirildi.
Hava koşullarına bağlı bu riskin tüm çocuklar için aynı derecede önem arzetmesi nedeniyle valiliklerce alınan kararların T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Aile ve Sosyal Hizmetlere bağlı tüm kreş ve gündüz bakımevleri için ARALIK 2021 uygulanması ile valilik kararlarında yer alması yönündeki komite talebinin TOBB aracılığıyla T.C. İçişleri Bakanlığı ve T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na iletilmesi konusunun yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi. Kasis ve hız tahdidi uygulaması Komite üyeleri tarafından, okul yakınlarında gerek kasis gerekse hız tahdidi gibi uygulamaların T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel eğitim kurumları için uygulanmasına karşın, T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı özel kreş gündüz bakımevi ve çocuk kulüpleri için uygulanmadığı, ta ki kişisel taleplerle yerel yönetimlerin ikna edilmesi durumunda konulduğu bildirildi. Yakın zamanda ilimizde yaşanan bir olayda, bir kurumdan aile ile birlikte çıkan çocuğa bir okul servis aracının çarpmasının bu uygulamanın gerekliliğine sadece bir örnek olduğu belirtilerek, Yerel yönetimlerden beklenmeksizin ülke genelinde kasis ve hız tahdidi uygulamasının tüm okul öncesi eğitim kurumlarının bulunduğu lokasyonlara da konulmasının T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı yönetmelik ve uygulamalarda yer alması önerildi.
Komite önerisinin TOBB aracılığıyla T.C. İçişleri Bakanlığı’na iletilmesi konusunun yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi. ATSO Yönetim Kurulu, komitenin önerileriyle ilgili gerekli girişimleri başlattı.