Günümüz iş dünyasında rekabet avantajı sağlayan Çevik Yaklaşım (Agile), belirsiz bir ortamda başarılı olabilmek için değişime karşılık verebilme, geliştirme esnekliği, kapasitesi ve yeteneğidir.

Son kullanıcıyı her zaman işin merkezine koyan Çevik Yaklaşım, interaktif bir çalışma süreci ile birçok çok önemli konularda faydalar sağlıyor:

  • İş sahipliği yüksek, karar verme yetisi sahibi, yetkin ve motive olmuş çalışanlar, 
  • Artan yenilikçilik yeteneği ile gelişen, değer yaratmaya odaklı bir şirket kültürü, 
  • Çok disiplinli bir çalışma ortamı ile sürekli öğrenen organizasyon niteliği  
  • Organizasyonun bütününe yayılan ve farklı birimler birlikte işlerliğiyle anlam kazanan bir çalışma modeli

Bu tür bir iş anlayışının merkezinde şeffaflık, doğru iletişim, müşterilere değer vermek, çalışanların mutluluğunu artırmak, ürün ve/veya hizmetlerin kalitesinden hiçbir şekilde taviz vermemek, işleri parçalar hâlinde piyasaya sunarak test etmek, durmaksızın gelişip değişme kültürünü benimsemek vardır.

Çevik Yaklaşımın başlangıcına baktığımızda; yazılım geliştirme gurusu 17 kişi, 2001 yılında Amerika’da 2 gün süren toplantı sonrasında geleneksel yöntemlerde yaşadıkları sorunlara kendi çözümlerini birbirlerinden bağımsız olarak bulmaya çalıştıkları “Çevik Manifesto”’yu yayınladılar. İncelemek isterseniz https://agilemanifesto.org/iso/tr/manifesto.html adresinde ayrıntılı bilgilere ulaşabilirsiniz.

Bu manifestonun 4 temel maddesi şunlardı:

  • Bireyler ve etkileşimler, süreçler ve araçlardan önce gelir.
  • Çalışan yazılım, kapsamlı dokümantasyondan önce gelir.
  • Müşteri ile işbirliği, kesin kurallara sahip sözleşmelerden önce gelir.
  • Değişikliklere uyum sağlamak ve yanıt vermek, belirli bir planı takip etmekten önce gelir.

Çevik yaklaşım müşterilerin ihtiyaçlarına hızlıca yanıt vermeyi savunan bir yaklaşımdır. Değişime direnmek yerine kabul etmeyi tercih eder. Müşteriden sıkça geribildirim alır. İyileştirmeler yaparak ilerler. Özellikle yeni kuşağa ulaşmak isteyen ve insan odaklı firmalarda bu dönüşüm kaçınılmaz durumda gözükmektedir. Müşterinin değişen ihtiyaçlarına hızlı ve tatmin edici cevap verebilmek amacıyla bu yöntemi benimsemek gerekir.

Özellikle dijital dönüşüm, şirketlerde çevik olma zorunluluğunu da beraberinde getirdi. Son 10 yılın yükselen yıldızı Çevik Yaklaşım (Agile) ülkemizdeki şirketlerinde ilgisini çekmeye başladı.

Pandemi sürecinde de gördük ki, Çevik Yaklaşımı benimseyen şirketler hızla değişime ayak uydurarak kendi pazarında rekabet edebildi. Ayakta uyduramayan şirketlerin ise maalesef yaşam süreleri sona erdi.

Yenidünya düzeni içinde olduğumuz şu dönemde, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Trendyol “Trendyol ile İşini Büyüt” KOBİ destek programı başlattı. Program ile KOBİ’lerin milyonlarca müşteriye ulaşarak işlerini büyütmeleri hedeflendi. Program kapsamında KOBİ’ler için Trendyol’da nasıl satış yapılacağının anlatılacağı çevrimiçi eğitimler düzenlendi. Destek programından yararlanmak için başvuran Oda ve Borsa üyesi şirketlerin, bir ay süreyle, 30 bin liraya kadar, sıfır komisyonla Trendyol’da satış yapabilecekleri beyan edildi. Böyle nice güzel uygulamalarla çalışan yazılımlara hızla geçiş yapan şirketlerimiz için, belirsiz piyasadan az zararla çıkmak mümkün olmaktadır.

ATSO daha iyi hizmet verebilmek ve müşteri memnuniyetini artırmak için Stratejik Plan, Kalite Yönetim Sistemi ve ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Şikayetlerin Ele Alınması Yönetim Sisteminden yararlanmaktadır. Geribildirim süreçlerimizde, 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi uygulayarak, üyelerimizden gelen şikayet, talep ve önerileri önemle dikkate alarak “Çevik yaklaşımı” benimsemekteyiz. Kurum içinde kullandığımız E-ATSO yazılımı ile de iş akışımızı hızlandırıp daha verimli hale getirdik.

ATSO olarak TSE tarafından 25.03.2020 tarihinde yapılan denetim sonucunda ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti ve Şikayetlerin Ele Alınması Yönetim Sistemi belgesini almaya hak kazandık. ISO 10002 şirketin, kurumun potansiyel ve var olan müşterileri ile uzun dönemli ilişkiler kurmasını ve bu ilişkileri geliştirmesini sağlayan, bir yönetim yaklaşımıdır. Odamıza ulaşan bildirimler üye odaklı yönetim anlayışı ile kalite değerleri çerçevesinde, güvenilirlik, dürüstlük ilkelerine bağlı, şeffaf, objektif ve adil şekilde ele alınmaktadır.

Müşteri memnuniyeti özellikle günümüzde, işletmelerin en çok dikkat etmesi gereken ve üzerinde önemle durulması gereken unsurların başında gelmektedir. Rekabetin hemen hemen her sektörde yoğun olarak yaşandığı bu günlerde, işletmeleri birbirinden ayıran en önemli özelliklerden birisi de hiç şüphesiz ’müşteri memnuniyeti’ ne verilen önemdir. Müşteri memnuniyeti bilinci tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de son derece artmış durumdadır.

Bu sebeple müşteriler yaptıkları alışverişlerde, aldıkları hizmette bir bütün olarak kaliteli ürün ve hizmeti talep etmekte ve bu özelliklere sahip olduğuna inandığı firmaları tercih etmektedir.

Çevik yönetim ve birçok güncel yönetim yaklaşımları, kalite yönetim sistemlerini özenle takip etmeye ve bunu kendi şirket kültürlerimize entegre etmemiz gerektiğine yönlendiriyor. Değişime direnmek yerine, adapte olmayı tercih ederek kaliteli hizmet/üretim ve müşteri memnuniyeti anlayışıyla, takım çalışması içerisinde değişime açık bir kültürle var olmaya devam etmeniz dileğiyle…

Kurumsal Gelişim Müdürlüğü

Kaynakça:

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB)

www.stratejico.com

makeratolye.com