Enflasyonda tek hane ümidinin kaybolmaya başladığını kaydeden Başkan Çetin, ekonomide güveni güçlendirecek, beklentileri iyileştirecek adımlara ihtiyaç bulunduğunu kaydetti.
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Davut Çetin, Türkiye İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan Nisan Ayı enflasyon rakamlarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Enflasyonda tek hane ümidinin kaybolmaya başladığını kaydeden Başkan Çetin, ekonomide güveni güçlendirecek, beklentileri iyileştirecek adımlara ihtiyaç bulunduğunu kaydetti.
Başkan Çetin açıklamasında şunları kaydetti:
“TUİK tarafından 2018 Nisan ayı enflasyonu bir önceki aya göre TÜFE’de %1,87, Yİ-ÜFE’de %2,60 olarak açıklanmıştır. Yıllık enflasyon ise tüketici fiyatlarında %10,85, Yİ-ÜFE’de %16,37 olmuştur.
Zam şampiyonu kadın ceketi
Ana harcama grupları itibariyle 2018 yılı Nisan ayında endekste yer alan gruplardan, giyim ve ayakkabı %10,40, ulaştırmada %3,54 artış, gıda ve alkolsüz içeceklerde ise %0,21 düşüş gerçekleşmiştir. En yüksek artış gösteren ürün %28,52 ile ceket (kadın için), %26,96 ile elbise olurken; en fazla düşüş gösteren ürünler ise sırasıyla %32,41 ile sivribiber ve %32,34 ile patlıcan olmuştur.
Nisan ayı enflasyonunda son 15 yılın rekoru
Sebze ve meyve fiyatları enflasyonu aşağı çekerken, giyim fiyatları, akaryakıt veya ulaşım fiyatları, ev bakım ve ev eşyası grubu Nisan ayı enflasyonunda son 15 yılın rekorunun kırılmasına yol açmıştır.
Yİ-ÜFE aylık bazda %2,60, dört aylık bazda %8,03 ve yıllık bazda %16,37 olmuş, aylık ve dört aylı9k enflasyonda son 10 yılın rekorunu kırmıştır.
Dolardaki artış kur-enflasyon sarmalını güçlendirdi
Üretici enflasyonundaki artış gıda, petrol ürünleri, giyim ve demir-çelik fiyatlarına bağlıdır. Gıda grubunda TÜFE sebze ve meyve sayesinde düşerken, ÜFE’de artışın sürdüğüne dikkat edilmelidir. Milli paramızın dolar karşısında son bir yılda %18, son bir haftada %3 değer kaybetmiş olmasıyla birlikte kur-enflasyon artışı sarmalının güçlendiği görülmektedir.
Önceki hafta Merkez Bankası’nın enflasyonu %7.2-%9.6 aralığında tahmin etmiş olmasına rağmen enflasyonda tek hane ümidi kaybolmak üzeredir. 2017 yılında genişletici maliye politikası uygulamaları ekonomiyi canlandırmak için gerekliydi, fakat hem kredi teşviklerinde yatırımları gözetmek hem de enflasyonu kontrol altında tutmak için para politikasında disiplinli olmak gerekiyordu. Merkez Bankası maalesef bu disiplini ve güveni sağlamakta gecikmiştir ve bu gecikmenin bedelini kur ve enflasyon artışı olarak ödüyoruz. Enflasyon hedefi çıpa özelliğini kaybetmiştir, bu nedenle artık bu kur-enflasyon sarmalını kıracak, ekonomide güveni güçlendirecek ve beklentileri iyileştirecek ekonomik bir çıpaya ihtiyaç bulunmaktadır.
Batı Akdeniz’de enflasyon Türkiye ortalamasının üzerinde
Bölgemizdeki TÜFE oranı, aylık bazda %2,36, dört aylık bazda %6,00 ve yıllık bazda %12,04 olarak gerçekleşmiştir.
Bölgemizde enflasyon, aylık, dört aylık ve yıllık bazda Türkiye ortalamasının üzerinde kalmıştır. Bu oranlara göre Antalya, Isparta ve Burdur illerini kapsayan Batı Akdeniz Bölgesi, 26 bölge arasında aylık ve yıllık bazda üçüncü, dört aylık bazda ise birinci sırada yer almıştır.
Bölgemizde ana harcama grupları itibariyle aylık en yüksek fiyat artışları %12,70 ile giyim ve ayakkabı, %3,85 ile konut, %3,75 ile ulaştırma harcama gruplarında, en fazla düşüş ise %0,94 ile gıda ve alkolsüz içecekler grubunda görülmüştür. Dört aylık enflasyonda en yüksek artışlar, %9,26 ile konut, %6,81 ile sağlık ve %6,69 ile eğlence ve kültür harcama gruplarında görülürken düşüşün görüldüğü tek harcama grubu ise %1,12 ile haberleşme olmuştur.
Yıllık enflasyonda ise en yüksek artış %17,29 ile ulaştırma, %16,84ile ev eşyası ve %14,47ile konut gruplarında gerçekleşirken düşüşün görüldüğü tek harcama grubu ise %0,66 ile haberleşme olmuştur. Turizmdeki gelişmenin 2018 yılı enflasyonunda kısmi etkisi olacaktır.
Bölgemiz için asıl önemli konu sebze ve meyvede üretici fiyatlarının seyridir. Enflasyondaki düşüşün üretici fiyatları üzerinden değil seradan market rafına olan süreçteki verimlilik ile sağlanmasını arzu ediyoruz.”
ATSO ARGE Müdürlüğü