Antalya Havalimanı işletmecisi Fraport TAV Genel Müdürü Deniz Varol ile pandemi sonrası havalimanındaki hijyen ve güvenlik önlemlerini ATSO Vizyon için konuştuk. Türkiye’nin turizm başkenti olan Antalya’ya gelecek olan misafirlerin Covid 19’dan etkilenmemesi için alınan önlemler hakkında ATSO Vizyon okurlarına detaylı bilgiler veren Varol, Antalya Havalimanı’nın alınan önlemler sonrası yalnızca Türkiye’nin değil dünyanın en güvenli havalimanlarından biri olduğunu ifade etti.
- Deniz Bey, Antalya Havalimanı turizmdeki büyümeye paralel yıllardır artan bir ivme sergiliyor. Son olarak 2019 yılını rekorla kapattı. Sadece ülkemizin değil dünyanın önemli havalimanları arasında. İlk olarak şunu merak ediyoruz, Antalya Havalimanı salgından nasıl etkilendi?
Dünyadaki tüm Havalimanlarında olduğu gibi kurtarma ve kargo uçuşları dışında operasyonlar Antalya Havalimanı’nda da neredeyse durdu. Tabii bizim gibi büyük havalimanları daha çok istihdam, daha çok gider, daha çok yatırım demek olduğu için ekonomik anlamda olumsuz etkisi birçok havalimanına göre daha fazla hissedildi.
- Antalya Havalimanı’nda Covid 19 ile ilgili alınan önlemleri nasıl belirlediniz?
Havalimanımızda ilk olarak bir ‘Pandemi Çalışma Komitesi’ oluşturduk. Sağlık Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından yayınlanan yönetmelikler ile belirlenmiş olduğu tüm kural ve tedbirler tek tek analiz edilerek havalimanımızda uygulamaya alındı. Belirlenen ulusal kural ve tedbirlerin yanında, belirlenen uluslararası standartlarında en üst seviyede uygulanması için tüm tedbirler dikkatlice uygulamaya geçirdik. Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı’nın (EASA) önerdiği tüm tedbirleri de havalimanımızda hayata geçirdik.
- Peki, yeni dönemde yolculara güvenli bir seyahat deneyimi sunmak üzere Fraport TAV olarak ne tür hazırlıklar yaptınız? Covid 19 pandemisi süresince Antalya Havalimanı’nda ne tür önlemler alındı?
SHGM tarafından tebliğ edilen ilgili yönetmelik çerçevesinde Antalya Havalimanı’nda pandemi ile ilgili aldığımız önlemler, havalimanı girişinde maske kontrolü ile başlarken, otopark ve terminal alanları girişlerinde de maske kullanımı, sosyal mesafenin korunması ve hijyen kurallarına dikkat edilmesinin vurgulandığı uyarıcı görsel ve mesajlarımızın çeşitli sabit pano ve dijital ekranlarımızda yer alması ile devam etmekte.
Terminal binalarımıza maskesi bulunmayan kimseyi kesinlikle kabul etmiyoruz. Ayrıca bina girişlerinde, ilgili personellerce HES kodu kontrolü ve termal kamera yardımıyla tüm personel ve yolcuların ısı ölçümü yapılmaktadır. Terminal girişlerinde ve terminal içerisinde bulunan yolcularımızın tüm potansiyel bekleme alanlarında sosyal mesafe kuralına zemin şerit uygulamaları ile dikkat çekilmektedir.
Bunlarla birlikte hijyen ve dezenfekte işlemlerimiz terminallerin her noktasında 7/24 kesintisiz bir şekilde yapılıyor. Antalya Havalimanı’nda birçok noktaya otomatik sensörlü dezenfektan üniteleri yerleştirilerek, tüm oturma alanları sosyal mesafe kuralları gözetilerek yeniden düzenlemeleri yapıldı. Havalimanında görev yapan tüm personellerin kişisel koruyucu ekipman kullanımı sağlandı. Terminaller genelinde birçok noktaya pandemi önlemlerine ilişkin görseller yerleştirilerek, pandemi tedbirleri ile ilgili dikkat çeken uyarılar belirli periyodlarda anonslar olarak yapılıyor. Havalimanımızda yolcularımız ile yüz yüze iletişim kurulan check-in, boarding ve pasaport kontuarları, ticari alanların kasa noktaları, karşılama bankoları vb. gibi tüm alanlarda pleksiglas bariyerler yardımıyla temas ve bulaş riski minimize ediyoruz.
Ayrıca, tüm ticari alanlarda nakit alışverişin minimuma indirilmesine yardımcı olmak adına temassız kredi kartı pos cihazları aktif hale getirilmiştir. Yeme içme alanlarında sosyal mesafe kuralına ilişkin oturma alanları yeniden düzenlenerek, tek kullanımlık çatal, kaşık, bıçak, tabak, bardak, peçete, baharat vb. ürünler ile servis sunulmaktadır. Antalya Havalimanı havalandırma sistemlerince tüm terminallere temiz hava ile besleme yapılmaktadır.
- Bunun dışında check-in uygulamalarında bir değişiklik oldu mu?
Check-in işlemlerinde yolcuyla personelin temasının engellennesi için desk üzerine plexiglasdan koruma bariyerleri monte ettik. Check-in işlemi esnasında yer hizmetleri personelin boarding kartı ile temasını ortadan kaldırmak için de boarding kart üreten printer cihazları desk üzerine yeniden konumlandırılarak yolcunun boarding kartını kendisinin alması sağladık. Ayrıca kabin içerisine alınan el bagajlarında da kısıtlamaya gidildi. Kontuar önünde yolcuların sıradayken sosyal mesafelerini koruması için de yerlere bilgilendirme etiketleri yapıştırarak yolcularımızın önlemlere dikkatini çekmeye önem gösteriyoruz.
- Terminale girerken güvenlik kontrolünde farklı uygulamalar olacak mı?
Şu an havalimanına yolcu dışında hiç kimse alınmıyor. Yerli yolculardan HES kodu istiyoruz. Daha önce de belirttiğim üzere terminale maskesiz giriş kesinlikle yapılmıyor. Terminale ilk girişte, güvenlik kontrolü öncesinde, yolcular ve personel termal kamera önünden geçerek ateşlerini kontrol ediyoruz. Fraport TAV Antalya Airport maskotumuz ve tüm çalışan personelimiz yolcularımızı sosyal mesafelerini korumaları yönünde uyarmaktadır.
- Dünya havalimanlarını hijyen, güvenlik, hizmet kalitesi olarak değerlendirdiğimizde Antalya Havalimanı hangi seviyede? Antalya Havalimanı olarak sizleri öne çıkaran nelerdir?
Kamu otoritesi ile tarafımızdan uygulanan tedbirler sadece ulusal değil ACI ve EASA gibi uluslararası otoritelerce belirlenen gereklilikleri de üst seviyede karşılıyor. Geçtiğimiz günlerde Kültür ve Turizm Bakanlığımızın organizasyonuyla Antalya’ya gelen diplomatik misyon temsilcileri ile uluslararası basın temsilcilerinden oluşan heyet, havalimanımızda da yapılan tanıtım turuna katıldı. Bu turda çok başarılı sonuçlar elde ettiğimizi söyleyebilirim. Nitekim bu organizasyona katılan Bild, ARD gibi bazı uluslararası öncü basın kuruluşları havalimanımızda ve Antalya genelinde alınan tedbirleri öven yayınlar yaptılar. Yani biz sadece Türkiye’nin değil hijyen ve güvenlik anlamında dünyanın en güvenli havalimanlarından biriyiz.
- Sayın Varol son olarak sizden bu yılsonu itibariyle Antalya havalimanında kaç yolcu ağılamayı hedefliyorsunuz?
Bu konu ile ilgili farklı senaryolar var ancak bu konuda bölgenin performansı çok önemli. Turizmcilerimiz bununla ilgili daha detaylı bilgi paylaşacaktır ama turizm sektöründen aldığımız bilgilere göre 2.5 ila 3.5 milyon arasında bir beklenti öngörülmekte.
Deniz Bey, bizlere zaman ayırdığınız ve bilgilerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ediyoruz. Umuyoruz sezonu beklentilerinizin üzerinde sağlıkla tamamlayabilirsiniz.
Röportaj ATSO Basın Birimi