Euromonitor International, 400’den fazla şehrin uluslararası gelişlerini inceleyerek en iyi 100 şehri belirlemektedir. Bu incelemede bir şehre yapılan uluslararası girişler;
- Yurt dışından gelen ziyaretçilerin ülkeye girişlerindeki ilk girişi ilgili şehre yapmaları,
- Yurt dışından gelen ziyaretçilerin ülkeye farklı bir giriş noktasından girse bile ilgili şehri ziyaret etmeleri
durumlarını kapsamaktadır. Varışlarda, bir ülkeyi 12 ayı geçmemek üzere 24 saat ziyaret eden ve herhangi bir yerde konaklayan kişiler baz alınmaktadır.
Şehre girişlerde;
- İç turizm ziyaretçileri,
- Günübirlik ziyaretçiler,
- Transit halindeki kişiler,
- Kruvaziyer yolcuları,
- İlgili şehirde ücretli çalışanlar,
- 12 aydan fazla kalan öğrenciler,
- Savaş veya doğal afetler nedeniyle yerlerinden edilmiş kişiler,
- Askeri personel ve nakliye mürettebatı
hariç tutulmaktadır.
Listenin başında 2019 yılında yaklaşık 27 milyondan fazla ziyaretçi kabul ettiği tahmin edilen Hong Kong (Hong Kong, Çin) yer almaktadır. Hong Kong’u sırasıyla Bangkok (Tayland), Londra (İngiltere), Makao (Makao, Çin) ve Singapur (Singapur) takip etmektedir. 2019 yılındaki tahmini 14,7 milyon ziyaretçisi ile İstanbul, listede 10. sırada yer alarak Londra (3. sırada) ve Paris’ten (6. sırada) sonra listede yer alan üçüncü Avrupa şehri olmuştur. Antalya ise 13,3 milyon tahmini ziyaretçisi ile listede 12. sıraya yerleşerek, Türkiye’den iki şehrin listenin ilk on beşinde yer bulmasını sağlamıştır. Ayrıca Muğla 2,9 milyon ziyaretçisi ile 84. sıraya yerleşerek “En Popüler 100 Şehir Destinasyonu” listesinde üçüncü Türkiye şehri olarak yer almıştır. Bunlara ek olarak, İstanbul ve Antalya, Avrupa’nın En Popüler 10 Şehir Destinasyonu listesinde, Roma, Prag, Amsterdam, Barselona, Milan ve Viyana’yı geride bırakarak sırasıyla 3. ve 4. sırada konumlanmışlardır.
Uzmanlar, Türkiye’den üç şehrin bu listede yer almasında en önemli etkenlerin başında, ülkede gelişmiş güvenlik düzeyini ve Türk Lirasındaki düşüşü göstermektedir. Türk Lirasındaki düşüş, Türkiye’yi bütçe dostu bir Avrupa destinasyonu olarak çekici hale getirmiştir. Ayrıca yine uzmanlara göre, Milano, Berlin ve Viyana gibi geleneksel lokasyonların çekiciliğinin azalması, ziyaretçileri Mısır, Türkiye ve Asya destinasyonlarına kaymasını sağlamıştır. Gezginler bilenen yerlerin dışına çıkıp daha geleneksel ve yerel deneyimler elde edebilecekleri ve daha az keşfedilmiş yerleri tercih etmeye başladıkları için yeni destinasyonların zamanla daha da popülerleşmesi öngörülmektedir. Bu gelişmeler, İstanbul, Antalya ve Muğla’yı küresel bazda gelen uluslararası gelişlerde en hızlı büyümeyi gösteren şehirler arasında yer almalarını sağlamıştır. Ayrıca Türkiye’deki şehirlerin popülerleşmesindeki en büyük etkenlerden bir diğeri de coğrafi olarak hem Avrupa’ya hem de Orta Doğu’ya olan yakınlığıdır.
Dünya üzerinde ziyaret edilen popüler şehirlerin %43’ü Asya’da, %32’si Avrupa’da, %13’ü Amerika’da ve %12’si Orta Doğu’da yer almaktadır. Asya’nın bu denli yüksek bir paya sahip olması, kendi nüfus büyüklükleri ve diğer ülkelere olan uzak mesafelerinden dolayı bu büyük nüfusun daha çok kendi içinde seyahat etmesinden kaynaklanmaktadır.
Artık dünyada insanların yarısından fazlasının şehirlerde yaşıyor olması, şehirleri ekonominin merkezi, ekonomiye açılan bir kapı haline getirmiştir. Bu nedenle, yeni şehir planları, daha geniş bir vizyon ile ziyaretçileri çeken ve ziyaretler sırasında mobiliteyi kolaylaştıran hizmetler ve ürünler geliştirmek için ulusal ve yerel yönetimlerin iş birliği ile hazırlanmalıdır. Antalya, mevcut kültürel yapısı, coğrafi güzelliği, tarihi geçmişi vs ile hali hazırda yabancı turistlerin oldukça ilgi odağı durumundadır ancak Antalya’nın bu anlamda en büyük sorunu, Rusya, Ukrayna, Almanya, İngiltere gibi sadece belli milletlere hitap etmesidir. Antalya’nın, farklı milletlerden de ziyaretçi çekebilecek cazibe merkezi haline gelmesi için çalışmalar yapması gerekmektedir. Daha yerel ürünlerle ve geleneksel değerlerle mevcut durumdaki çekiciliğinin parametrelerini artırarak birbirinden farklı kitlelere hitap edecek duruma gelmelidir. Bunun için şehrin çekiciliğini artırılmasının yanı sıra şehre gelen turistler için kolaylaştırıcı ulaşım, konaklama, yemek vs olanakları adına da çalışmalar yapmalıdır.